tirsdag 24. oktober 2017

Toneheim Folkehøgskole - Pust og gehørspill med tubaisten Morten Sanner



Dag to på Toneheim var vi så heldige at Morten Sanner ville dele endel av sine luft/pustemetoder med oss. Tubaist+pusteøvelser=hard work :-)

Det er 10 år siden første gangen jeg hadde med elevensembler opp til Toneheim for å spille konsert. Det er alltid like hyggelig å komme til Toneheim. Jeg kan kjenne den gode følelsen, luktene og minnene fra da jeg selv gikk på Toneheim, selvom veldig mye av min tid ble viet øvingsrommet. Så jeg er ekstra glad mine elever får oppleve fantastiske Toneheim også :-)



Morten Sanner har bl.a utdannelse fra Norges Musikkhøgskole med tuba som hovedinstrument. Han fortalte oss at han for noen år siden fulgte Rex Martin sin undervisning i en uke for noen år siden og vi er glade for at han ville dele noen av de pusteøvelsene med oss. Rex Martin har bl. a studert hos Arnold Jacobs som var blåsernes guru på luft og sangbruk (for blåsere).   


Munnstykke, munnstykkestilk og lange inn- og ut-puster ble viet mye tid. Det ble også brukt mye tid på luftbruken i instrumentet, lage den gode klangen og gehørspill. En Afrikansk sang ble øvd inn på øret og alle lærte de tre forskjellige stemmene. Morten fikk også sneket inn litt teori og akkordlære. 

To inspirerende dager og ekstra hyggelig at mange av Toneheims blåsere var med på workshopen på lørdagen :-)Vi hadde to utrolig fine dager og er alltid veldige takknemmlige for at vi får komme tilbake med elever år etter år :-)

Lite utdrag fra workshop dagen :-)



TAKK til Toneheim Folkehøgskole!! Mine musikanter snakker allerede om: "Når er neste tur?" :-) De gleder seg allerede til neste år :-) Også takk til Bærum kommunale kulturskole som gir oss støtte både økonomisk og for våre ønsker.

Disse er i hvertfall hoppende glade :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar